Portal Biznesowy

Ekonomia Gospodarka Marketing Nieruchomości Inwestycje

Samchód miarą statusu społecznego

Widzimy je codziennie. Bardzo często z nich korzystamy. Mimo to tak mało o nich wiemy. Auta – jak powstawały i jaka jest ich historia? Z czego się tak właściwie składają? Wielu z nas informacje te mogą wydawać się niepotrzebne, ale w rzeczywistości są przydatne, jeśli tylko będziemy chcieli poznać istotę działania samochodu. Do tego wiele z tych wiadomości jest po prostu interesujących, dlatego mimo wszystko warto jest zagłębiać wiedzę na ten temat.

Zacznijmy od roku 1909. Wtedy właśnie Henry Ford zastosował taśmę produkcyjną, dzięki czemu w 18 lat wyprodukował ponad 15 mln egzemplarzy legendarnego Forda T znanego także jako „Tin Lizzie”. Największym ówczesnym konkurentem Forda był koncern General Motors. Produkował on samochody Oldsmobile, Cadillac i Chevrolet. Kolejna amerykańska firma samochodowa została założona w 1919r. przez W.P.Chrysler’a. Jego zasługą było wprowadzenie pneumatycznych hamulców na cztery koła. Lakier do karoserii po raz pierwszy został użyty w 1924r.

Tego samego roku przedsiębiorstwo Opel rozpoczęło produkcję samochodów małolitrażowych laubdfosch o mocy 8kW, które zużywały jedynie 5l paliwa na 100 km. W Anglii samochody małolitrażowe pojawiły się wcześnie, bo w 1922r. Były to Austin Seven o pojemności 750cm3. Produkowano je na licencji w Niemczech pod nazwą „BMW Dixi” oraz w Japonii („Datsun”). Przedsiębiorstwo Opel do roku 1940 zdołało wyprodukować ponad milion małych samochodów, w tym Olimpia, Kadett, kapitan i Admiral.

W połowie lat 30. F. Porsche skonstruował kultowego VW „garbusa”, który po wielu modernizacjach produkowany jest do dziś. Najbrzydsze auto świata powstało we Francji tuż przed II wojną światową, a był to Citroën V2. Kolejnym legendarnym samochodem jest angielski Morris Mini produkowany od 1959r. Po wykupieniu firmy Morris przez BMW, Mini jest dalej produkowane w unowocześnionej wersji i z nazwą pisaną dużymi literami (MINI). Znane auta małolitrażowe były konstruowane także w zakładach Fiata i Renault.

Kolejne lata przyniosły wiele przydatnych rozwiązań technicznych. W roku 1949 firma Michalin wprowadziła pierwsze opony radialne, natomiast w 1979 roku po raz pierwszy zastosowano układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania (ABS) oraz centralny zamek. W tym samym roku pojawił się pierwszy samochód z komputerem pokładowym. W latach 80 XX wieku zaczęto zwracać coraz większą uwagę na bezpieczeństwo. Luksusowe auta były wyposażane w poduszki powietrzne, a w wielu krajach wprowadzono obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa.

Jak widać każde rozwiązanie techniczne przychodziło z biegiem lat. Wiele z nich jest dla nas teraz oczywista, ale kiedyś tak nie było. Tak samo my nie wiemy jak będzie wyglądał autohandel przyszłości. Możemy mieć tylko nadzieję, że konstruktorzy będą dążyli do zwiększenia wygody i bezpieczeństwa pasażerów oraz do zmniejszenia wpływu samochodów na środowisko naturalne.

Zostaw komentarz »»

Informacje:

Ostatnie analizy rynków: