Przenosiny sklepu internetowego na inny serwer najłatwiej zlecić firmie, u której wykupuje się hosting. Do samodzielnej migracji potrzeba wiedzy i czasu – należy zarejestrować domenę na innym serwerze, zainstalować certyfikaty, przenieść bazy danych, pocztę e-mail czy też zmienić adres DNS na nowy.
fot. Pixabay CC0 + modyfikacje własne
Przygotowując się do przenosin sklepu internetowego na inny serwer, warto mieć szczegółowy plan działania. Samodzielna migracja to proces skomplikowany, składający się z kilku etapów.
Przenosiny automatyczne
fot. Pixabay CC0 + modyfikacje własne
Aktualnie wielu dostawców usług internetowych oferuje automatyczną migrację danych z serwera.
fot. Pixabay CC0 + modyfikacje własne
Taka zmiana hostingu często jest bezpłatna. Administratorzy operatora sami zajmą się całym procesem. Jedynym ruchem ze strony klienta będzie podanie danych dostępowych do usług u poprzedniego dostawcy. Automatyczne przenosiny hostingu trwają najczęściej jedynie kilka dni. Należy jednak pamiętać, że choć niektórzy operatorzy oferują migrację za darmo, to jednak operacja taka ma pewne limity. Administratorzy jednorazowo mogą przenieś maksymalnie kilka stron i parę skrzynek e-mail.
Przenosiny samodzielne
Samodzielne przenosiny sklepu internetowego należy zacząć od rejestracji domeny na innym serwerze. Najczęściej możliwość taka dostępna jest w panelu administracyjnym hostingu. Następnie trzeba zająć się przenoszeniem plików z jednego na drugi serwer. Najlepszymi programami do tego są Total Commander lub FileZilla.
Część sklepów internetowych ze względów bezpieczeństwa posiada certyfikat SSL. Jest to dosyć skomplikowana operacja, dlatego poleca się wysłanie plików „.cer” i „.crt” dostawcy hostingu, który za nas zainstaluje certyfikat.
Przenosiny bazy danych najlepiej zaplanować w godzinach nocnych, po to by uniknąć synchronizacji starej z nową. Zaraz po jej przeniesieniu, należy zmienić dane konfiguracyjne, tak by system łączył się z hostem MySQL. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania wszystkie informacje będą trafiać no nowo powstałej bazy danych.
Migrację poczty i maili na inny serwer najlepiej zrobić ręcznie, wykorzystując program Thunderbird od Mozilli. Ma się wtedy pewność, że żadne wiadomości nie zostaną skasowane lub się nie zgubią. Niestety jest to też proces czasochłonny, który najlepiej podzielić na kilka etapów.
Ostatnią rzeczą do zrobienia podczas samodzielnej migracji jest zmiana DNS. Tak samo jak w przypadku bazy danych, tak i w przypadku DNS-a, warto to zrobić w nocy. W tym celu należy zdobyć adres od operatora nowego serwera, a następnie wpisać go w panelu administracyjnym firmy dostarczającej domenę.