Portal Biznesowy

Ekonomia Gospodarka Marketing Nieruchomości Inwestycje

Wpływ narzędzi internetowych na sprzedaż w Twoim biznesie

Kanałów marketingowych, którymi docieramy do grupy docelowej jest wiele. Pomysły można mnożyć. Niezależnie od tego, czy sprzedać chcemy produkt, usługę, czy ideę, zasada zawsze jest ta sama. Zbadać do kogo adresujemy swoją ofertę, znaleźć kanały dystrybucji i sprzedać – zarabiając pieniądze.

Rzecz wydaje się prosta, ale taka jest jedynie, co do zasady. Wcielenie tego krótkiego planu w życie dostarcza odwiecznych problemów każdej firmie, działającej na rynku – bez względu na jej lokalizację na mapie świata.

Realia dzisiejszego rynku wiele ułatwiają. Kiedyś brakowało miejsca, gdzie spotykają się wszyscy – bez względu na wiek, płeć, wykształcenie, wykonywany zawód oraz życiowe preferencje i potrzeby. Zupełnie odmiennymi kanałami dystrybuowało się różne dobra. Dziś każda firma ma o wiele większe pole do popisu, angażując znacznie mniejsze środki, aby osiągnąć wysokie cele sprzedażowe. A wpływ narzędzi internetowych jest nieoceniony w tym zakresie. I wcale niekoniecznie mowa o sklepach internetowych, w których sprzedaż traktować należy dosłownie. Sprzedawać za pośrednictwem internetu możemy przede wszystkim markę, swoją firmę, ofertę i dobre imię. Czyhają tu na nas i zagrożenia – tak samo łatwo o promocję, jak i o kampanię negatywną. Wieści w internecie niosą się, niczym za sprawą głuchego telefonu. Wystarczy, że wprawimy w niezadowolenie kilku klientów, a oni za pomocą for, serwisów opiniujących i portali społecznościowych zadbają o to, aby w biznesie nie szło nam za dobrze… Należy więc pamiętać, że wykreowanie wizerunku to nie koniec drogi, którą musimy podążać. Śmiało można określić to wręcz samym startem, po nim czeka nas jeszcze długi spacer do sukcesu, w czasie którego musimy się pilnować, troszczyć o jakość produktów/usług i stosować zasadę zwykłej ludzkiej uczciwości w stosunku do naszych klientów – to procentuje.

Nowoczesne media to miejsce, w którym każdy znajdzie swoją półkę, miejsce, które skupia wszystkie branże i w którym każdy może się promować. A sposobów na promocję jest wiele. Duże firmy i koncerny, przeznaczające na działania marketingowe znaczące kwoty mogą pozwolić sobie na rozbudowane kampanie reklamowe, korzystając z kosztownych powierzchni reklamowych prestiżowych portali o największej oglądalności, powtarzalne mailingi do precyzyjnie dobranych odbiorców, etc. To jest jednak dość wysoki pułap i – nie ma się co czarować – rzadko zdarza się, aby małą firmę było stać na tak rozbudowane działania promocyjne. To jednak w żadnej mierze nie przekreśla naszych szans. Wciąż pozostaje nam ogrom możliwości, które możemy (musimy?) wykorzystać, dając naszej firmie wiele możliwości rozwojowych.

Bez względu na branżę, każdego czeka w pierwszej kolejności tworzenie logo. To symbol, który będzie nas określał wszędzie tam, gdzie zapragniemy się zaprezentować. Wiele firm traktuje projektowanie logo z dużym luzem, sądząc, że to tylko znaczek. Mylnie. Owszem, to znaczek, jednak ów znaczek powoduje skojarzenia z nami (złe lub dobre), ten znaczek jest pierwszym, co widzi klient, kiedy odwiedza naszą stronę, bierze do ręki naszą ulotkę, lub dostaje od nas pismo w firmowej kopercie. Logo ma nas określać w sposób pozytywny, zapamiętywany i dostosowany do potrzeb naszych odbiorców.

Ale na znaku firmowym poprzestać nie możemy. Wykorzystanie nowoczesnych mediów w celach sprzedażowych, wymaga od nas więcej. Zaraz po zaprojektowaniu wizualizacji i zasad jej wykorzystywania, przychodzi pora na tworzenie stron internetowych. Strony internetowe: w zależności od potrzeb, branży i typu prowadzonej działalności, mogą to być mała wizytówka, może to być duży serwis lub sklep internetowy. Projektowanie stron www wymaga wiedzy o panujących trendach, złóżmy więc to na ręce specjalistów i nie próbujmy robić tego, na czym się nie znamy.

Kiedy już mamy dokąd odesłać naszych klientów, czas na zaprojektowanie działań promocyjnych naszej marki/produktu. I tu zaczyna się prawdziwe wyzwanie. W zależności od dostępnych możliwości i budżetu, możemy zdecydować się na powierzenie tematu agencji reklamowej lub – jeśli budżet jest zbyt mały, wziąć sprawę w swoje ręce. A zrobić jest to w stanie właściwie każdy. Zacznijmy od zadbania o komunikację między nami a naszymi klientami, stwórzmy profile w portalach społecznościowych, zacznijmy prowadzić firmowego bloga i rozmawiajmy – klienci będą komentować, mówić o swoich potrzebach i komunikować to, co im się u nas nie podoba – to najlepsze źródło wiedzy, dotyczącej tego, czy prowadzimy biznes w sposób adekwatny do potrzeb naszych odbiorców – a przecież o to właśnie chodzi.

Kolejnymi krokami są mailingi (to powinniśmy już zlecić zewnętrznej firmie), bannery reklamowe i promocja wszędzie tam, gdzie jest dla nas miejsce – na branżowych forach – stwórzmy swój wizerunek, jako specjalisty w dziedzinie, w której się obracamy, blogach i platformach social media. Pojawiajmy się i dajmy się zapamiętywać z jak najlepszej strony. To działa.

Dbając o nasz wizerunek w dzisiejszych czasach, nie możemy pozwolić sobie na pominięcie miejsca, w którym każdy klient będzie szukał informacji o nas. Nie wolno nam liczyć na to, że klienci pobłażliwie potraktują naszą nieobecność tam, gdzie być dziś po prostu trzeba. Wykorzystajmy to medium do tego, aby się wypromować, wzbudzić zaufanie i przekonać do siebie kolejnych, nowych klientów.

 

Zostaw komentarz »»

Informacje:

Ostatnie analizy rynków: