Czy zakładając mikro firmę musisz zacząć od opracowania strategii marketingowej?

Marketing jest kluczowy elementem funkcjonowania większości firm. O ile tworząc firmę, nie bazujemy na renomie swojego nazwiska oraz bezpośrednich poleceniach, będziemy musieli zaplanować szereg działań mających na celu promocję naszej nowej firmy. Wchodzenie na rynek jest okresem szczególnie trudnym i wymaga wiele pracy oraz sporych nakładów finansowych.

Jakiś biznes plan trzeba mieć, ale pytanie czy warto zlecać profesjonalistom opracowanie strategii marketingowej już na etapie startu?

Tworzenie takiej książkowej strategii marketingowej jest dość złożonym procesem. Żeby miało to w ogóle sens wymaga przede wszystkich przeprowadzenia badań rynku. Analizy konkurencji. Można tego rodzaju analizy wykonać samemu, ale oczywiście będzie nam do tego potrzebna odpowiednia wiedza. Profesjonalne badania rynku z kolei zlecają zazwyczaj duże firmy, miasta/gminy i Ci, którzy dysponują dużym budżetem na marketing. W późniejszym etapie praktyka i tak weryfikuje wszystko. Zlecając opracowanie strategii marketingowej zlecił agencji często niestety dostaniemy gotowiec nieco dopasowany pod naszą firmę. W praktyce każdy produkt jest inny i trzeba się dopasować do niego i do rynku. Testować, eksperymentować i ciągle dostosowywać działania.

Budżet reklamowy

Wstępnie założony budżetu również potem zwykle weryfikuje praktyka. Zakładając jednoosobową firmą warto się zastanowić, czy chcemy przeznaczać te środki na opracowywanie strategii, czy nie lepiej dostosowywać ja na bieżąco, a środki przeznaczać już na reklamy np. internetowe. Bez przetestowania i tak nic nie wiadomo, tym bardziej, że jeśli nasz produkt/usługa jest innowacyjny lub dość nietypowy. Ktoś mógłby powiedzieć, że nie chce działać po omacku, ale jest trochę odwrotnie, to strategia tworzona jest po omacku, na zasadzie schematów, które w praktyce wcale nie muszą się sprawdzić w przypadku twojej usługi.

Najtańszą formą w relacji efektywność/koszt jest oczywiście internet, bo pozwala dotrzeć do stricte zainteresowanych tematem grup docelowych. Oczywiście także polecenia międzyludzkie są cenną formą pozyskiwania nowych klientów, ale to się wszystko ze sobą pokrywa.

Reklamy FB/Instagram + Google Ads + Seo (pozycjonowanie)

To zwykle stosowane połączenia reklam internetowych. Te ostatnie jest procesem długotrwałym i wymaga wielu miesięcy, żeby można było mówić o efektach, ale nie płacimy za każdego klika/wyświetlenie, tak jak ma to miejsce w systemach reklamowych Google i Meta (Facebook i Instagram). Można rozważyć również Tik-tok, ale nie dla każdej branży będzie to odpowiednie medium.

Pewnie też oczekujecie informacji dotyczących kosztów tych reklam. Sensowna agencja by powiedziałaby, że to zależy od samego zleceniodawcy i jego możliwości. Żeby określić jakieś minimum również trzeba zacząć kampanię i przetestować. Zwykle musimy się liczyć z kilkoma tysiącami na miesiąc.

Można też próbować własnych sił, uczyć się i robić reklamy samemu. Nie każdy ma jednak na to czas. Są i tacy co poświęcają cały dzień na nagranie filmu- spotu reklamowego, a potem na samą reklamę i jego emisję przeznaczają 20-50 zł. Oczywiście to nie działa, bo taka kwota to praktycznie budżet dzienny dla jednej reklamy na FB/Instagramie, a nie dla całej kampanii. Owszem dobrze zacząć od mniejszych kwot i potem zwiększać, ale przeznaczają zbyt niski budżet dla kampanii reklamowej popełniamy błąd, który nas zniechęci już na starcie, a firma nie da rady wbić się na rynek. Z kolei z drugiej strony ważne jest, żeby firma była w stanie finansować te reklamy, bo początki są trudne. Etap wejścia na rynek to nie jest 2 miesiące tylko raczej 2-3 lata. Bywa i dłużej.

Reasumując plan jest potrzebny, ale zlecenie opracowywania profesjonalnej strategii marketingowej może nie być niezbędnym elementem rozpoczęcia działalności. Szczególnie jeśli przy trudnych początkach liczymy się z każdym groszem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też:

  • Jak utrzymać zyskowność w niepewnych czasach / Konferencja Harvard Business Review Polska -  W trudnych czasach intuicja menedżerów w zakresie stosowanej strategii cenowej niekiedy zawodzi. Skutkiem coraz większej presji związanej z dekoni...
  • Skuteczne pozycjonowanie -  Co zrobić aby pozycjonowanie było naprawdę skuteczne, a nasze działania były dobrze ukierunkowane i przynosiły wymierne efekty? O tym wszystkim ...
  • III filar emerytalny – jak efektywnie oszczędzać na swoją emeryturę -  Co jest potrzebne do tego, by III filar emerytalny był trwały? Konsekwencja. Dlatego decydując się na III filar, czyli nieobowiązkowe ubezpieczen...
  • Pozycjonowanie -  Internet daje nam ogromne możliwości. Za jego pomocą nie tylko możemy poznać nowych znajomych, czy szybko się komunikować. Nie tylko najszybcie...
  • Dropshipping -  Dropshipping jest modelem logistycznym umożliwiającym przechowywanie oraz wysyłanie towarów zamawianych za pośrednictwem sklepu internetowego prz...
  • Tagi

    Rynki reklama promocja Praca pieniądze OFE Nieruchomości mieszkania Kredyty Inwestycje Internet Firma Finanse domy Biznes banki

    Popularne

    Ostatnie

    Serwis używa plików cookie, korzystanie z serwisu oznacza zgodę na korzystanie z plików cookie - Polityka Cookies i Prywatności