Coraz młodsze dzieci mają w swoich kieszeniach telefon komórkowy i nikogo to nie dziwi. Najczęściej rodzice decydują się na zakup telefonu gdy dziecko samo wyjeżdża na wakacje, czy to do rodziny czy na kolonie. Nieoceniony jest wtedy stały kontakt z dzieckiem poprzez telefon, który dziecko ma stale przy sobie. Jednak zanim dziecko dostanie taki prezent, obowiązkiem rodzica jest odpowiednia edukacja na temat posługiwania się nim. Zanim smyk pobiegnie pochwalić się kolegom nowym elektronicznym gadżetem, wypadałoby poinformować do czego właściwie służy telefon komórkowy.
Kiedy dziecko np. oddali się w niebezpieczny sposób od grupy na wczasach powinno wiedzieć, że istnieją numery alarmowe i wiedzieć jak z nich korzystać. Lista kontaktów w telefonie powinna być wpisana przez rodziców w sposób łatwy dla niego do odczytania np. mama , tata, babcia,pani Ania.
Z powodzeniem można ograniczyć listę kontaktów w ten sposób ,aby dziecko mogło korzystać tylko z tej, którą stworzy rodzic. Wszystkie inne będą zablokowane i do połączenia nie dojdzie. Także można zabezpieczyć telefon specjalnym kodem, przez co korzystać z niego będzie mógł jedynie jego właściciel znający ten kod . Opcja ta jest dobrym zabezpieczeniem, gdyż dzieci często gubią różne rzeczy. Najlepszym i najczęstszym rozwiązaniem jest opcja telefonu na kartę, gdyż można kontrolować „wydatki telefoniczne” dziecka i zawsze w razie potrzeby doładować konto. Taka inwestycja w telefon może niejednokrotnie zmniejszyć ilość problemów i przyczynić się do lepszego samopoczucia dziecka. Pozwólmy też dziecku na początku cieszyć się nową zabawką. Z czasem w różnych sytuacjach zacznie traktować telefon poważnie. Dobre samopoczucie naszego dziecka przełoży się na pewno na nasze dobre samopoczucie.