Internet jest naturalnym środowiskiem e-biznesu, więc tam powinna być kierowana nasza reklama. W początkowej fazie prowadzenia biznesu, kiedy nie było jeszcze kosztownych akcji reklamowych w tradycyjnych mediach, stoimy przed pytaniem: jak sprowadzić internautów na naszą stronę?
Ruch na stronie internetowej, na której prowadzi się e-biznes to podstawa naszego biznesu. Bez niego nie ma co marzyć o sukcesie. Internauci to nasi potencjalni klienci, więc jakoś muszą trafić na naszą stronę, skądś znać jej adres albo link do niej. W początkach internetu, kiedy stron zaczęło przybywać, powstawały katalogi stron, w których można było znaleźć co nieco. Katalog stron, to zbiór adresów internetowych, pogrupowanych tematycznie. Im większy, tym bardziej rozbudowany. Nawigacja w katalogach jest wygodna i dość szybko można znaleźć interesująca tematykę.
Przykładem niech będzie dmoz.org. Niestety, aby zostać znalezionym w katalogu, najpierw trzeba sie do niego wpisać. Obecnie jest bardzo dużo katalogów, ale nadal warto być wpisanym do wielu z nich. Powstały też wartościowe katalogi tematyczne. Wiele katalogów jest moderowanych i nie przyjmuje wszystkich stron, jakie są zgłaszane. Dbają w ten sposób o poziom informacji zawartych w katalogu stron. Wyszukiwarki wewnętrzne ułatwiają przeszukiwanie zasobów większych katalogów, ale tylko w ramach spisanych stron. Gdy szukamy czegoś konkretnego, to znalezienie tego w katalogu jest trudne, bo dostajemy spis stron do ręcznego przejrzenia.
Musimy żmudnie przeglądać wszystkie strony aż znajdziemy to czego szukaliśmy. Wyszukiwarki lepiej sobie radzą z archiwizacja zasobów internetu. Wyszukiwarka idąc po linkach wewnętrznych indeksuje dana stronę, a następnie po linkach zewnętrznych surfuje po sieci internetowej w poszukiwaniu innych stron. Do tego przydają się właśnie katalogi, bo mają duże zasoby linków do stron, więc roboty wyszukiwarek chętnie je odwiedzają. Jest to konieczne do uwzględnienia strony w zasobach wyszukiwarki internetowej. Rosnąca popularność wyszukiwarek przyczyniła sie do rozwoju nowego segmentu reklamy, jakim jest pozycjonowanie stron internetowych.