Większość ludzi szukających interesującej pracy zapomina o jakże ważnym zadaniu: poznaniu swoich ustawowych obowiązków i praw. Często ich wiedza kończy się tym, co usłyszeli od pracodawcy. To tylko część informacji, którą powinniśmy znać. Prócz tego, co podpiszemy, jest także zbiór innych, bardziej ogólnych zasad, które należy poznać by wiedzieć, jak “to wszystko” jest uregulowane.
Zbiór tych ogólnych reguł określa polski kodeks pracy. Na podstawie definicji, kodeks stanowi pewien zbiór przepisów regulujących pewną daną dziedzinę stosunków społecznych. Kodeks w największym skrócie można przedstawić jako zbiór praw.W II RP niektóre kodeksy wydawane były w postaci rozporządzenia z mocą ustawy. Dziś natomiast kodeksy wydawane są wyłącznie w formie ustaw. Kodeksy nazywa się w inny sposób, na przykład kodeks pracy ma także nazwę prawo pracy.
Dzisiejszy kodeks pracy został uchwalony w 1974 roku. W 1990r. wprowadzono do niego poprawki, które obowiązują do dziś. Reguluje on całokształt praw i obowiązków pracowników bez względu na podstawę prawną zatrudnienia. Co takiego można w nim znaleźć? Przykładowo: wynagrodzenia, obowiązki pracownika i pracodawcy czy czas pracy. Wszystkie dziedziny są podzielone na podrozdziały. Jako przykład: kodeks pracy urlop dzieli na dwa podrozdziały: urlop bezpłatny i urlop wypoczynkowy.
Zanim weźmiemy się za szukanie pracy, zalecam najpierw zapoznać się także z kodeksem pracy. Profilaktycznie, unikniemy wtedy w przyszłości problemów.