Jakie działania z zakresu PR powinny być natychmiast podjęte w sytuacji kryzysowej?
Sytuacja kryzysowa może przytrafić się praktycznie każdej firmie. Od podjętych w takim momencie działań może zależeć przyszłość przedsiębiorstwa. Poniżej prezentujemy schemat działań z zakresu public relations, które warto w takiej sytuacji podjąć.
(Załóżmy przykładowo, że firma znajdująca się w kryzysowej sytuacji zajmuje się branżą spożywczą):
- Stworzenie zespołu kryzysowego (dwóch najbliższych współpracowników dyrektora, do których ma pełne zaufanie i jedna osoba z zewnątrz – specjalista public relations).
- Przygotowanie notatki prasowej oraz wysłanie jej do prasy.
- Przygotowanie wystąpienia publicznego, zwołanie konferencji prasowej.
- Zorganizowanie dla lokalnych producentów szkolenia dotyczącego przechowywania towarów oraz odpowiadania na ataki pojedynczych klientów.
- Zorganizowanie drzwi otwartych dla klientów, prasy i osób zainteresowanych, tak żeby mogły się przekonać, że firma nie ma nic sobie do zarzucenia Umieszczenie krótkiej notatki informacyjnej w prasie nawet na koszt firmy.
Jakie techniki należy wykorzystać?
- Informacja prasowa.
- Założenie infolinii.
- Zorganizowanie konferencji prasowej.
- Organizowanie spotkań (szkoleń) z pośrednikami w celu poinstruowania ich o przechowywaniu, przewożeniu towarów.
- Zorganizowanie spotkań z pracownikami liniowymi – BHP.
- Dni drzwi otwartych – Systematyczne informowanie prasy (przesyłanie im materiałów) Powoływanie się podczas konferencji i dni drzwi otwartych na wyniki ekspertyz.
Strategia przedsiębiorstwa: Firma powinna bronić swojej niewinności w sposób asertywny, przy zastosowaniu środków zapobiegawczych dla nieprawidłowego przechowywania lub transportu wśród pośredników i lokalnych przemysłowców.
Nie będziemy atakować mediów, ponieważ zostanie to bardziej zapamiętane w pamięci publiczności.
Powiemy jakie jest nasze stanowisko w tej sprawie, mówimy o tym, że zostały przeprowadzone kontrole produktów lokalnych producentów, które nie wykazały żadnych uchybień podczas produkcji wędlin w firmie. Poinformujemy, że wszystkie zatrudnione osoby miały aktualne badania lekarskie, a warunki produkcji odpowiadały wszelkim normom technologicznym i sanitarnym.
Zazwyczaj najlepiej przemilczeć, odpowiadać jak najmniej, bo im więcej szumu tym gorzej. Co z tego, że się nawet wytłumaczy jak fama pójdzie.
Dzisiaj ciężko w dobie internetowego hejtu.
Wielkie korpy zwykle zlewają temat, szczególnie w przypadku internetu. Chyba, że już się do TV albo prasy przeniesie.