Odpowiedzialność powinna być priorytetem w relacjach pożyczkodawca – klient. Dla instytucji finansowej odpowiedzialne prowadzenie biznesu to sposób na budowanie pozytywnych więzi z klientami, zaufania oraz dobrej pozycji na rynku. Konsument, pożyczając odpowiedzialnie, chroni siebie od nadmiernego zadłużenia, które może procentować poważnymi kłopotami finansowymi. Jaki więc powinien być model odpowiedzialnego pożyczania?
Odpowiedzialny pożyczkodawca
Odpowiedzialne pożyczanie, inaczej responsible lending, bazuje się na idei prowadzenia działalności pożyczkowej zgodnie z istniejącymi przepisami prawa, w tym głównie ustawy o kredycie konsumenckim i ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, nie zapominając także o etycznych standardach obowiązujących na rynku finansowym. Zatem firma, która chce zasłużyć na miano odpowiedzialnego pożyczkodawcy, powinna spełniać kilka podstawowych warunków. Przede wszystkim powinna ona indywidualnie oraz z precyzją oceniać zdolność kredytową klienta, dobierając optymalną kwotę oraz termin spłaty zobowiązania zgodnie z faktycznymi możliwościami finansowymi klienta. Ważne, aby pożyczkobiorca otrzymał pełną informację o ofercie oraz kosztach związanych z zaciągnięciem zobowiązania. Odpowiedzialnemu pożyczkodawcy nie wolno oszukiwać swoich klientów, chociażby poprzez zatajenie wysokości RRSO w reklamach swoich produktów. Prowadzenie biznesu według zasad responsible lending, to także obowiązek informowania klientów o przyczynie odmowy w udzieleniu pożyczki oraz możliwość na odstąpienie od umowy w ciągu 14 dni bez ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji. Nie można zapomnieć także o kanałach komunikacji firmy z konsumentem. Powinny one być na tyle zróżnicowane, aby klient, zarówno przed jak i po podpisaniu umowy, mógł swobodnie wyjaśnić wszystkie swoje wątpliwości. Wszelakie skargi oraz reklamacje muszą być rozpatrzone w krótkim czasie, z późniejszym przekazywaniem informacji zwrotnych do klienta. Jeśli dojdzie do działań windykacyjnych, odpowiedzialny pożyczkodawca powinien zawsze pamiętać o poszanowaniu praw konsumenta.
Jak widać, instytucje pozabankowe powinny spełniać listę wymogów, aby zdobyć zaufanie klientów. Poza zasadami etycznymi nie mogą one zapomnieć także o regulacjach prawnych, które m.in. nakazują, że minimalny kapitał zakładowy firmy pożyczkowej powinien stanowić 200 tys. zł. Ta reguła zarówno pozwala na prowadzenie odpowiedzialnego biznesu, ponieważ gwarantuje stabilność finansową przedsiębiorstwa. Natomiast skąd pożyczkodawcy pozyskują środki na prowadzenie biznesu dowiesz się z artykułu: http://www.parkiet.com/artykul/1484984.html?p=1 .
Odpowiedzialny pożyczkobiorca
fot. Shutterstock + modyfikacje własne
Zasady odpowiedzialnego pożyczania dotyczą także klientów firm pożyczkowych. Każdy, kto zdecyduje się na zaciągnięcie pożyczki, na przykład takiej jak pożyczka online w ratka.pl, powinien być świadomy wszelkich praw i obowiązków z tym związanych. Decyzja o pozyskaniu dodatkowego zastrzyku gotówki powinna być przede wszystkim przemyślana, oparta o precyzyjną analizę własnej sytuacji finansowej. Ważne, aby kwota pożyczki była nie tylko dobrym rozwiązaniem na chwilowy brak gotówki, ale także nie nadszarpnęła naszego domowego budżetu w momencie spłaty należności. Nie powinniśmy także podpisywać umów, których nie rozumiemy, a w przypadku wszelakich wątpliwości pytać pracownika firmy. Responsible lending to również dbanie o terminową spłatę pożyczki, a w przypadku problemów z jej oddaniem – dążenie do porozumienia z pożyczkodawcą i znalezienia rozwiązania satysfakcjonującego obie strony.