W obecnych czasach marketing jest ważny w każdej dziedzinie gospodarki. Aby potencjalni klienci chcieli kupować właśnie nasze produkty lub korzystać z naszych usług, musimy umieć się rozreklamować i sprawić, aby to nasza marka była najbardziej pożądana. W dobie Internetu coraz popularniejszy, a co ważniejsze, skuteczniejszy, staje się marketing internetowy.
Na sam marketing składa się wiele elementów. Po pierwsze ważna jest świadomość, że klient oraz jego oczekiwania są najistotniejszym elementem biznesu, ponieważ bez nich firma nie ma prawa bytu. Po drugie powinien wynikać z tej świadomości proces identyfikowania i zaspokajania potrzeb klientów. Aby wspomóc ten proces stosuje się takie techniki jak badania rynku, kształtowania produktu, oddziaływania na rynek, ustalania ceny oraz sprzedaży.
Podsumowując marketing jest handlem aktywnym, który wychodzi naprzeciw potrzeb klienta. Probuje odgadnąć czego on potrzebuje, jeszcze zanim sam sobie to uświadomi oraz je zaspokajać. Czym zatem wyróżnia się marketing internetowy? Właśnie Internetem, dzięki któremu rozreklamowujemy nasz produkt bądź usługę. Składa się na niego wiele pomniejszych technik. Są to m.in. tzw. reklama „pay per click”, email marketing, ogłoszenia internetowe, optymalizacja stron oraz buzz marketing.
Dokładniejsza definicja mówi, o tym że marketing internetowy jest częścią tzw. e-commerce (handlu elektronicznego). E-commerce i marketing internetowy są teraz tak popularne, ponieważ coraz więcej ludzi ma dostęp do Internetu. Pewne badania mówią, że ponad 33% użytkowników sieci robi zakupy przez Internet.
Co więcej można powiedzieć na ten temat? Marketing internetowy rozpoczął się już ok. 1990 roku, kiedy to pojawiały się proste strony internetowe, na których można było znaleźć liczne oferty produktów i usług. Tak jak kiedyś ograniczał się on tylko do przekazywania informacji, tak teraz przeistoczył się w coś więcej. Obecnie sprzedaje się przestrzeń reklamową, programy, modele biznesowe itp. Pewne trendy w reklamie internetowej na świecie wytyczały potężne firmy, takie jak Google, Yahoo, natomiast w Polsce był to Onet, Wirtualna Polska i Interia. Dzięki nim małe przedsiębiorstwa uzyskały możliwość zareklamowania się. Inwestycja się zwróciła w miarę jak ta forma marketingu stawała się coraz to popularniejsza.
Taka forma reklamy jest uważana za podstawę nowoczesnego kapitalizmu. Należy iść z duchem czasu i wykorzystywać w jak największym stopniu to co jest nam oferowane. Dzięki Internetowi każdy kto ma dobry pomysł lub produkt dotrzeć z nim do całkiem sporej grupy odbiorców, a to wszystko nie wychodząc z biura bądź domu. Bardzo to ułatwią rozwinięcie się firmy, co jest szczególnie ważne w przypadku przedsiębiorstw małych i średnich.
Zauważa się, że reklamy internetowe zaczynają mieć większy wpływ na potencjalnych klientów niż reklamy telewizyjne, radiowe lub te zamieszczane w gazetach. Obecnie najprężniej rozwija się forma reklamy znana jako Search Engine Marketing – reklama w wyszukiwarkach internetowych. Dla małych przedsiębiorców są dostępne takie formy reklamy internetowej jak e-mail marketing, onsite marketing oraz optymalizacja serwisu dla wyszukiwarek, dzięki czemu ma zostać osiągnięty tzw. ruch organiczny – natural search.
Jak widać Internet wdziera się w każdą dziedzinę naszego życia. Jednak tam kiedy możemy wynieść z niego jakieś korzyści powinniśmy czerpać z niego garściami.